איך לטפל בשחיקת סחוס?

שחיקת סחוס הינה מחלה הפוגעת בעיקר במפרקים הנושאים משקל כמו מפרק ברך או ירך. מחלה זו נפוצה מאוד בקרב נשים וגברים כאחד, ולה דרכי טיפול מגוונות.

סובלים משחיקת סחוס ותוהים לעצמכם כיצד מטפלים במחלה?

ליקטנו עבורכם כמה שיטות טיפול נפוצות

פיזיותרפיה

מטרתו של הטיפול הפיזיותרפי במצב שחיקת סחוס הוא לשפר את טווח תנועת המפרק הפגוע, כמו מפרק ברך למשל, וכן את המפרקים הסמוכים לו. בנוסף, טיפול זה מסייע בחיזוק השריר, הפחתת הדבקות של הרקמה הרכה לעצמם וירידה בעוצמת ממנה סובל המטופל. 

תזונה

אחת מהסיבות האפשריות ליצירת עומס רב על המפרקים הינה עודף משקל. כשהגוף נושא משקל עודף, הלחץ המופעל על המפרקים הולך וגדל מה שעלול להוביל לשחיקת הסחוס, בסופו של דבר. על כן, הקפדה על תפריט תזונתי מותאם ומאוזן והפחתה במשקל, יסייעו בצמצום העומס המופעל על המפרקים. 

אביזרים 

אביזרים שונים יכולים לסייע בתיקון הציר של האיבר בו התרחשה שחיקת הסחוס. למשל, כאשר השחיקה הינה בברך, שימוש באביזרים שונים כמו מקל או מגן ברך עשויים לסייע בתיקון הציר בו מצוי הסחוס הפגום- ציר השייך לרגל. 

משחות/תרופות

בטיפול שחיקת סחוס ניתן להשתמש גם במשחות מקומיות המפחיתות את הכאב ומטפלות במצב הדלקתי שנוצר מסביב למפרק. באשר לתרופות, משככי כאבים יכולים לסייע בהפחתת הכאב ועוצמת הדלקתיות סביב המפרק, תוספי תזונה יכולים גם הם לתרום להפחתת כאב ואף לשיפור תפקודי המפרק. תפקוד לקוי של מפרק ברך למשל עשוי לפגום עד מאוד באיכות חייו של האדם, שכן לצורך הליכה תקינה ורציפה נדרש מפרק ברך תקין. 

ניתוח

במקרים מורכבים יותר או במקרה בו הטיפולים השמרניים אינם מועילים ייתכן ויעלה הצורך בניתוח החלפת מפרק ברך או ירך. ניתוח להחלפת ברך הינו ניתוח המתבצע תחת הרדמה כללית או באמצעות נטילת אפידורל. במהלכו, מתבצע חתך אשר דרכו יוציא הרופא המנתח את החלקים הפגומים של המפרק. בשלב שלאחר מכן ינוקה האזור ויחובר מפרק חדש ומלאכותי. 

אנשים ונשים כאחד הסובלים משחיקת סחוס הברך למשל, חווים פגיעה באיכות חייהם בדרגה כזו או אחרת. אם את או אתה סובלים מפגיעה דומה, וחשים שחייכם אינם כבעבר, אין עוד צורך לוותר על תחביבים או פעילויות שונות אותם נהגתם לבצע בעבר, אך לאור השחיקה תדירות ביצועם ירדה באופן חלקי או מלא. עם טיפול מתאים, גם אתם תוכלו להשיב לעצמכם את איכות החיים שלכם ולחיות כאחד האדם.